Eπιστροφή
Αφήνοντας τον τόπο προορισμού των ολιγοήμερων διακοπών
στη νοτιοδυτική Πελοπόννησο
και πρόσωπα προσφιλή λυπημένα, αλλά δε γινόταν κι αλλιώς,
στο δρόμο της επιστροφής με το λεωφορείο του ΚΤΕΛ,
τρεις ντάλα καταμεσήμερο, 39 βαθμοί έξω.
Έχουμε αφήσει πίσω την παραλία του Καλού Νερού, το Κοπανάκι, το Δώριο.
Δεξιά κι αριστερά απλώνονται σειρές με ελιές
που τις χωρίζουν χαμηλές πέτρινες μάντρες
και πού και πού περνάς από πέτρινα γεφύρια με 3-4 καμάρες
και πυκνές ψηλές καλαμιές,
αλλά τα ποτάμια κατάξερα παντού. Σταλιά νερού πουθενά.
Στο πλάι του δρόμου αριστερά-δεξιά
πεύκα, κυπαρίσσια, ευκάλυπτοι και πικροδάφνες.
Αρχίζοντας το ανέβασμα των στροφών των βουνών
από Μεσσηνία προς Αρκαδία
τ΄αφτιά βουλώνουν και ξεβουλώνουν
όπως παλιότερα όταν περνούσαμε τον Αχλαδόκαμπο (τον Κωλοσούρτη).
Κάπου στο αχανές των βουνών
ένα μικρό χωριό με καμιά τριανταριά παλιά πέτρινα σπίτια
με δροσερούς κήπους με λιοτρόπια, μουριές, συκιές, φραγκοσυκιές,
ένα παλιό καφενείο με τραπεζάκια έξω
και παραέξω απ' το χωριό θάμνοι με θυμάρια και μελίσσια.
Το ανέβασμα του βουνού δεν έχει τέλος.
Φτάνοντας στην κορυφή
τελειώνει η ανηφόρα με τις στροφές
και το τοπίο ξαφνικά αλλάζει.
Μόνο λίγη κατάξερη αγριοβρώμη
και γκρι γυμνοί ξεροί κορμοί λιόδεντρων
που τα κατάκαψε η φονική φωτιά της Ηλείας,
όπως και μεγάλο μέρος του Πάρνωνα και του Ταϋγέτου
τον Αύγουστο του 2007.
Κι άλλα χωριά μετά που τ' αφήνουμε πίσω
και ξαναμπαίνουμε στην εθνική.
Δίπλα αριστερά οι ράγες του τρένου.
Μέχρι που καταργήθηκε και το τελευταίο δρομολόγιο του τρένου
ουδέποτε είχα χρησιμοποιήσει γι' αυτήν τη διαδρομή το λεωφορείο του ΚΤΕΛ.
Πάντα με το τρένο κι ας ήταν η διαδρομή 6-7 ώρες με την ταχεία
(και παλιότερα 9)
αντί τρεισήμιση με το λεωφορείο.
Στο πέρασμα από την Κακιά Σκάλα
το τρένο πάντα περνούσε τις απότομες κλειστές στροφές,
γέρνοντας φοβόμασταν επικίνδυνα σύριζα στον γκρεμό
προς τη θάλασσα με τα διάφανα γαλανά νερά,
το μαγικό σημείο του ταξιδιού αυτό,
καθώς και τα παραλιακά χωριά του Κορινθιακού
(Δερβένι! Πλάτανος! Διακοφτό!)
και στο μαγικό Καϊάφα που έγινε αποκαΐδια με τις φωτιές της Ηλείας.
Πίσω στο δρόμο της επιστροφής στην εθνική οδό.
Στ' αριστερά του δρόμου πάλι μαύροι λόφοι, πίσσα κατράμι.
Το βουνό καμένο παντού εδώ, ίχνος ζωής -εντόμου ή φυτού- πουθενά.
Κατάμαυρο το έδαφος μ' ένα παχύ στρώμα στάχτης
που έχει κατακάτσει από την πρόσφατη βροχή,
πρέπει να 'ναι από τις προχτεσινές φωτιές της Μεγαλόπολης.
Πού και πού καμιά ξερή αγριοβρώμη.
Και συνεχώς μαύρα δέντρα με μαύρα κλαδιά.
Σε λίγο τούνελ κι άλλο τούνελ.
Υπόγειες σκαμμένες σήραγγες μέσα στο βουνό και στην έξοδο διόδια.
Εξοικονόμηση χρόνου εις βάρος της απόλαυσης της παλιάς διαδρομής.
Κι άλλες βουνοκορφές, πολλές ανεμογεννήτριες, ΚΤΕΛ Τρίπολης.
Στάση 15 λεπτών. Βιομηχανική ζώνη έξω από την Τρίπολη.
Απ' τη μια μεριά του δρόμου ξεροχώραφα
και στα 500 μέτρα πίσω απ' αυτά,
βενζινάδικα, συνεργεία με τρακτέρ, φρέζες, γκρέιντερ, γερανοί
και μάντρες με παλιά σαραβαλιασμένα βαν κι αυτοκίνητα.
Απ' την άλλη πινακίδες, και μετά εργοστάσια μπετόν, λατομεία.
Μ' άρεσε πολύ περισσότερο η παλιά στάση του ΚΤΕΛ στον Ισθμό
για σουβλάκια και αγορά λουκουμιών Λουτρακίου (γλυκά Kazino)
και βιαστική βόλτα
να προλάβουμε να κοιτάξουμε κάτω από τη γέφυρα το κανάλι.
Αν τύχαινε και περνούσες νύχτα ακόμα καλύτερα
να βλέπεις κάτω από τη σιδερένια γέφυρα του τρένου το κανάλι του Ισθμού
μαύρο και σκοτεινό να το διασχίζει κατάφωτο βαπόρι.
Τίποτα απ' όλα αυτά εδώ στα σύγχρονα κτίρια του ΚΤΕΛ Τρίπολης.
Αναγκαστικά καθηλώνεσαι σ' ένα από τα πολλά τραπέζια
του μπαρ αναμονής του σταθμού
ακούγοντας τις μηχανές των σταθμευμένων λεωφορείων
να δουλεύουν ακατάπαυστα.
Επιστροφής συνέχεια.
Ανάμεσα στην εθνική και το βουνό,
που είναι δεν είναι ένα χιλιόμετρο δεξιά κι αριστερά του δρόμου,
ίσιωμα και μάντρες με προκάτ και τσιγγάνικοι καταυλισμοί με τσαντίρια
κι από πάνω περνάνε 2 καναντέρ.
Κάπου εκεί κοντά έχει πάλι πυρκαγιά.
Διόδια Τρίπολης προς Αθήνα.
Ο οδηγός του λεωφορείου ακούει "Ντέρτι" και σκυλάδικα,
αλλά ευτυχώς σε πολύ χαμηλή ένταση κι ίσα που ακούγονται.
Οροπέδιο Τρίπολης. Το βουνό δεξιά κι αριστερά και μπροστά μας
υψώνεται με ατέλειωτες στροφές.
Ένα country burger fast food στη μέση του πουθενά
προτού μπούμε στη σήραγγα του Αρτεμισίου.
Μπήκαμε. Κόβεται η σύνδεση των κινητών
κι αυτοί που μιλάνε σταματάνε απότομα. Ωραία!
Το λεωφορείο τρέχει καταπίνοντας χιλιόμετρα...
Α 134,4, Α 134,0...
Δεύτερη σήραγγα, τρίτη σήραγγα!
Mα τι διάολο! Όλο το βουνό έχουν τρυπήσει;
Ατέλειωτα τα βουνά του οροπέδιου της Τρίπολης!
Σε κάποιο σημείο το πέτρωμα θυμίζει το φαράγγι του Γκραν Κάνιον!
Έχει πολυμορφία το έδαφος της Ελλάδας,
όχι όπως της Ευρώπης με το ατέλειωτο ίσιωμα
και αγελάδες να βόσκουν σε λιβάδια με γκαζόν.
Διόδια Κορίνθου. Δεξιά κι αριστερά πεύκα κι ελιές
και ατέλειωτες σειρές με αμπέλια.
Ακροκόρινθος.
Τα τείχη του κάστρου (του μεγαλύτερου της Ελλάδας)
κατά μήκος όλης της κορυφογραμμής του απόκρημνου βράχου
(το Σινικό τείχος μου θύμιζε)
με τα σκαλιά και τα καλντερίμια.
Περιττό να πω ότι αφημένο ανυπεράσπιστο χωρίς φύλακες
σιγά σιγά πέφτει, ρημάζει και χάνεται...
Κόρινθος, γέφυρα του Ισθμού, Αττική.
Τέτοια ώρα χτες ετοιμαζόμασταν για το απογευματινό
ή το βραδινό μπάνιο στη θάλασσα
και αργά το βράδυ βόλτα με τους φίλους μου
στο μπαράκι με την τέλεια μουσική
ακριβώς στην κορυφή του βράχου του λιμανιού
με το μώλο που δένουν οι ψαρόβαρκες από κάτω
και την απέραντη θέα του Ιονίου στον Κυπαρισσιακό κόλπο,
τα φώτα της Ζαχάρως απέναντι μέσα στη θάλασσα
και τα φώτα της παραλίας του Καλού Νερού δεξιά.
Ανυπομονώ να υλοποιήσω την υπόσχεσή μου
και να επιστρέψω το συντομότερο...