Results 1 to 7 of 7
Thread: Αγχος και τεχνη!
-
11-03-2010, 00:30 #1
- Join Date
- Apr 2009
- Location
- Fairy land
- Posts
- 1,041
Αγχος και τεχνη!
Καταγωγή της έννοιας ΑΓΧΟΣ
Στη σύγχρονη ελληνική γλώσσα, η λέξη ΑΓΧΟΣ δεν παραπέμπει ετυμολογικά σε πολλές άλλες έννοιες.
Θα χρειαστεί να καταφύγουμε στην Αρχαία Ελληνική γλώσσα, όπου υπήρχε:
το ρήμα "άγχω" (πιέζω δυνατά το λαιμό, πνίγω, στραγγαλίζω)
το ρήμα "άγχομαι" (πνίγομαι, αυτοκτονώ με αγχόνη)
το ουσιαστικό "αγχόνη" (βρόγχος, σκοινί για απαγχονισμό, κρέμασμα, πνίξιμο)
Η ρίζα "αγχ" είναι πανάρχαιη, απαντάται ακόμα και στα σανσκριτικά ("anhus") και πιθανολογώ ότι προέρχεται από τον χαρακτηριστικό ήχο που βγάζει κάποιος όταν πνίγεται.
Από τα παραπάνω γίνεται πλέον φανερό, ότι εννοιολογικά το ΑΓΧΟΣ είναι μια πολύ σοβαρή και δυσάρεστη κατάσταση όπου κάποιος αισθάνεται σαν να πνίγεται.
ΑΓΧΟΣ : Η βιωματική εμπειρία στο νού και το σώμα.
Ο φημισμένος εξπρεσιονιστής ζωγράφος των ανθρώπινων συναισθημάτων, Edvard Munch, διάλεξε να απεικονίσει τον άνθρωπο στον πασίγνωστο πίνακά του "Η κραυγή" (1893), παγκόσμιο εικαστικό σύμβολο για το ΑΓΧΟΣ, με το στόμα ορθάνοιχτο, ακριβώς γιατί η αίσθηση ότι "αναπνέω και πάλι ο αέρας δεν φτάνει", είναι συχνότατο σύμπτωμα της αγχώδους διαταραχής.
Η αγωνία και ο φόβος συμπληρώνονται από τα τρομαγμένα μάτια που φαίνεται να έρχονται σε επαφή με το φοβικό αντικείμενο (που τοποθετείται έξω από το πλάνο - και αυτό το κάνει τρομακτικότερο, θυμίζοντας την προσμονή του ακαθόριστου και επικείμενου κακού - πανάγχος), καθώς και τη θέση των χεριών στο πρόσωπο, που προσπαθούν κλείνοντας τα αυτιά, να αποκλείσουν έξω από τα όρια του εαυτού, κάποια εφιαλτική πραγματικότητα (συμβολισμένη στην κραυγή).
Το απόκοσμο πορτοκαλί χρώμα του ουρανού εντείνει την αγχωτική εμπειρία και μαζί με την ηθελημένη ασαφή και αφηρημένη σχεδίαση του πίνακα, μας παραπέμπει στις διαταραχές από την όραση που παρατηρούμε συχνά σε ασθενείς με μεγάλο άγχος (θολώνει το βλέμμα, εμφανίζονται αστράκια ή μυγάκια στο οπτικό πεδίο κλπ). Ο νους πλημμυρισμένος - κατακλυσμένος καλύτερα, από το οξύ άγχος, αδιαφορεί για αυτό που υπάρχει εκεί έξω και επικεντρώνεται εσωτερικά, στο πως θα αντιμετωπίσει αυτό που εκλαμβάνει σαν τον επερχόμενο κίνδυνο.
Η τοποθεσία στην οποία αναφέρεται ο πίνακας, μοιάζει να είναι μια γέφυρα, συμβολισμός δύο διαφορετικών καταστάσεων, αντιδιαμετρικά διαφορετικών, μια από τις οποίες καλείται να διαλέξει το θύμα της αγχώδους διαταραχής. Τον πόλεμο ή τη φυγή. Πράγματι η σωματική μετάφραση της αγχώδους εμπειρίας, καταλήγει σε ελάχιστο χρόνο να διεγείρει ολόκληρο το σώμα σε αυτήν την κινητικότητα και την προετοιμασία, που θα καταλήξει στην αντιπαράθεση με το αγχογόνο ερέθισμα (που στην πραγματικότητα μπορεί να είναι εξωτερικό ή και συχνά εσωτερικό) ή στην αποφυγή του. Ούτως ή άλλως θα εμφανιστεί η μυϊκή σύσπαση που μπορεί να γίνει αισθητή σαν σφίξιμο ή τρέμουλο. Κοιτώντας τον πίνακα, είναι φανερή η σύσπαση στο μυϊκό σύστημα και τίποτα επάνω του δεν μπορεί να χαλαρώσει το ανήσυχο βλέμμα μας.
Με δεδομένη την παραπάνω σωματική αναστάτωση που προκαλεί το έντονο άγχος, η καρδιά αρχίζει να χτυπά γρήγορα, ώστε να τροφοδοτήσει με περισσότερο αίμα και οξυγόνο το μυϊκό σύστημα, υποστηρίζοντας την αναμενόμενη έντονη λειτουργία του. Αυτό ίσως είναι και το συχνότερο σύμπτωμα αντίληψης του άγχους με τα χαρακτηριστικά αισθήματα των προκάρδιων παλμών, της ταχυκαρδίας, του βάρους ή της πίεσης στο στήθος και άλλα. Δοκιμάστε να παρατηρήσετε εξερευνητικά για αρκετή ώρα τον παραπάνω πίνακα του Munch : θα διαπιστώσετε ότι οι παλμοί σας θα αρχίσουν να αυξάνουν ασυναίσθητα. Αυτός ο συγκινησιακός κραδασμός και ο τρόπος που μεταδίδεται από άνθρωπο σε άνθρωπο, λέγεται ακριβώς Τέχνη!
Παρατηρείστε τους άλλους δύο ανθρώπους που απεικονίζονται σαν μικρές κάθετες και σκούρες πινελιές, αριστερά στο βάθος του ορίζοντα! Δεν υπάρχουν άλλοι άνθρωποι κοντά στον αγχωμένο άνθρωπο που κυριαρχεί πρακτικά μόνος του στο εφιαλτικό σκηνικό. Έτσι είναι και στην πραγματικότητα, η ζωή του πάσχοντα από έντονο άγχος. Τα υπαρξιακά προβλήματα που βιώνει τόσο έντονα, τον σπρώχνουν στη μοναξιά και την απομόνωση από τους υπολοίπους ανθρώπους. Δεν του είναι συναισθηματικά απαραίτητοι. Κανείς δεν μπορεί να τον καταλάβει! Και οι άλλοι φεύγουν μακριά από το σκούρο, παγερό και ζοφερό βιωματικό τοπίο του πάσχοντα.
Τι άλλο μπορείτε να παρατηρήσετε σε αυτόν τον αριστουργηματικό πίνακα; Δείτε προσεκτικά αν μπορείτε να ξεχωρίσετε το φύλο της δραματικής ανθρώπινης φιγούρας. Πρόκειται γιά άντρα ή για γυναίκα;
Ακριβώς! Δεν μπορούμε να πούμε αν πρόκειται για άντρα ή για γυναίκα! Το άφυλο μοντέλο με τις τρείς τρύπες στο κεφάλι, είναι ωστόσο αναντίρρητα άνθρωπος. Αλλά χωρίς κάποιο από τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του φύλου. Ακριβώς εδώ κρύβεται και το μεγαλείο του καλλιτέχνη. Με αυτή την επιλογή τονίζει αυτό που βλέπουμε και στην πράξη, ότι το άγχος σκοτώνει το σεξ! Οι μορφές της βλάβης που καταγράφουμε καθημερινά, ποικίλλουν από την μείωση της libido μέχρι προβλήματα στην σεξουαλική πρακτική όπως στυτικές δυσλειτουργίες, προβλήματα στον οργασμό και άλλα. Τίποτε στην "κραυγή" του Munch δεν μας θυμίζει την σεξουαλική απόλαυση, όπως τίποτα τέτοιο δεν υπάρχει στη ζωή του ατυχούς ανθρώπου με βαρύ άγχος!
Σε τελική ανάλυση, η απειλή που υπάρχει στον πίνακα, είναι η απειλή για την ίδια την ύπαρξη. Το σκούρο και μουντό τοπίο που διαχέεται παντού (ακόμα και στην πληκτικά ακίνητη θάλασσα) δείχνει το δρόμο, μόνο προς το χειρότερο. Χωρίς καν ελπίδα!
Αυτά μπορεί να πεί ένας Ψυχίατρος, κοιτώντας αυτόν τον πίνακα, παγκόσμιο σύμβολο για το άγχος και το φόβο.
Δεν είμαι κριτικός τέχνης, οπότε δεν θα ασχοληθώ με άλλα ερωτήματα όπως από πού δανείστηκε ο καλλιτέχνης τη δραματική φιγούρα, ή αν εκφράζει το συλλογικό κοινωνικό άγχος της εποχής, λίγα χρόνια πριν τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Σας ερμήνευσα την "Κραυγή", σαν να πρόκειται για κάποιο όνειρο (ή μάλλον εφιάλτη) κάποιου ασθενούς μου!
Θα τολμούσα όμως να πω ότι μια τέτοια δύναμη στην τεχνική της ζωγραφικής, δεν αποκτάται σε κανένα σχολείο. Τα συμπυκνωμένα συναισθήματα και οι αλήθειες που αναδεικνύει αυτός ο πίνακας σχετικά με το άγχος, τα νοιώθει μόνο όποιος πάσχει από βαριά Αγχώδη Διαταραχή. Θα έλεγα συνεπώς ότι και ο Munch έπασχε ο ίδιος από βαριά Αγχώδη Διαταραχή (και για λόγους που ξεφεύγουν του παρόντος και από μια συνοδό καταθλιπτική διαταραχή). Παρατηρώντας καί πολλά άλλα έργα του, έχω βεβαιωθεί για τούτο. Πράγματι η αδελφή του νοσηλεύτηκε την ίδια χρονιά που ζωγράφισε αυτό το έργο, σε Ψυχιατρείο για Διπολική Διαταραχή (μανιο-κατάθλιψη). Και η συχνότερη διαταραχή που βρίσκουμε στα αδέλφια των διπολικών ασθενών είναι η Αγχώδης Διαταραχή.
Ήταν απλά, άλλη μια φορά που οι ψυχικές στρεβλώσεις εκτονώθηκαν μεγαλειωδώς, μέσα από το ταλέντο και το πάθος της Τέχνης.
Ελπίζω μέσα από την παραπάνω πρωτότυπη ανάλυση να έδωσα μια καλή εικόνα - στην κυριολεξία εικόνα! - για το τι σημαίνει ΑΓΧΟΣ για το νου και το σώμα.
Περισσότερα άρθρα για το ΑΓΧΟΣ και την Αγχώδη Διαταραχή:
Μετρήστε το ΑΓΧΟΣ, δωρεάν, έγκυρα και ανώνυμα on-line.
ΑΓΧΟΣ - Πρακτικές οδηγίες αντιμετώπισης. Καθημερινές λύσεις για να διώξετε το ΑΓΧΟΣ.
Ο Δείκτης Ευαισθησίας Άγχους και η συσχέτιση με την Διαταραχή Πανικού.
Μετρήστε την Ευαισθησία στο ΑΓΧΟΣ - Πρόγνωση κινδύνου Κρίσεων Πανικού.
Το ΑΓΧΟΣ σύμφωνα με την ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΗ. Εισαγωγή στην ανάλυση του Freud.
Άγχος, αγχολυτικά, ηρεμιστικά, βενζοδιαζεπίνες
Πότε πάει ο Έλληνας στον Ψυχίατρο για το άγχος; Στατιστικά από τη μέτρηση του άγχους στο Ιατρείο μας.
Θεραπεία για το ΑΓΧΟΣ - αποτελέσματα 2008. Ψυχιατρική με αποδείξεις!
Πως περιγράφει ένα πατέρας 3 παιδιών το έντονο ΑΓΧΟΣ του. Από τις απαντήσεις στα email σας. Σχετικά με τη βαρύτητα, την κληρονομικότητα και τη θεραπεία της Αγχώδους Διαταραχής.
ΑΓΧΩΔΗΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ και ΚΑΝΝΑΒΗ (ΧΑΣΙΣ). Δείτε πως περιγράφει γλαφυρά ένας 19χρονος φοιτητής, την αρχή των συμπτωμάτων της διαταραχής ΑΓΧΟΥΣ και πως χειροτέρεψε την κατάστασή του με τη χρήση κάνναβης (χασίς).
* * *
ΘΕΛΟΥΜΕ ΤΗ ΓΝΩΜΗ ΣΑΣ. Ανοιχτή συζήτηση:
Ποιά είναι η γνώμη σας για την Ψυχιατρική συνέντευξη μέσω Internet;
* * *
--------------------------------------------------------------------------------
Η ψυχιατρική θεραπεία είναι συχνά εύκολη, απλή, θεαματική, με μικρό κόστος και
ξανακάνει πολύτιμη τη ζωή, τη δική σας και αυτών που αγαπάτε και σας αγαπούν.
--------------------------------------------------------------------------------
Τις ιστοσελίδες αυτές γράφει ο ΨΥΧΙΑΤΡΟΣ Θοδωρής Π. Δασκαλόπουλος, που είναι υπεύθυνος για την συλλογή των στοιχείων, την κριτική ανάλυση, την σχεδίαση, την συγγραφή και την παρουσίασή τους.
o pinakas
- 11-03-2010, 00:48 #2
- Join Date
- Jul 2009
- Posts
- 1,407
δεν το διαβασα ολοκληρο να σου πω την αληθεια γιατι καπου στην μεση αρχισα να αναρρωτιεμαι ποια ειναι η πηγη.ε,μολις ειδα το ονομα σταματησα.
o συγγραφεας αυτου καλο θα ηταν να μην μπαινει σε ξενα χωραφια γιατι το αποτελεσμα ειναι βλακωδες καθε φορα.
ειδικα για τους καημενους τους μουσικους οι κουταμαρες που εχει γραψει,ειναι για να τραβας τα μαλλια σου..σορρυ σανσετ!
11-03-2010, 01:40 #3
- Join Date
- Jul 2007
- Posts
- 3,623
Originally posted by melene
δεν το διαβασα ολοκληρο να σου πω την αληθεια γιατι καπου στην μεση αρχισα να αναρρωτιεμαι ποια ειναι η πηγη.ε,μολις ειδα το ονομα σταματησα.
o συγγραφεας αυτου καλο θα ηταν να μην μπαινει σε ξενα χωραφια γιατι το αποτελεσμα ειναι βλακωδες καθε φορα.
ειδικα για τους καημενους τους μουσικους οι κουταμαρες που εχει γραψει,ειναι για να τραβας τα μαλλια σου..σορρυ σανσετ!
Γιατί στα δικά του χωράφια είναι καλύτερος? λολ
Τον έχω δει και σε εκπομπες και σε αυτά που γράφει και στο σαιτ και το τι άκυρα και ανυπόστατα έχει πει κατα καιρούς είναι απίστευτο. Θα μπορούσε άνετα να είναι ακόμα ένας front-man στο τηλεάστυ. Και από ότι έχω δει δεν έχει και πλάκα
Φυκιώρης > Δασκαλόπουλος
11-03-2010, 10:15 #4
- Join Date
- Oct 2009
- Posts
- 4,495
Η ψυχική κατάσταση των δημιουργών σίγουρα επηρεάζει τη μορφή της διαλογικής προσέγγισης με το έργο τους πάντως.Εφόσον η τέχνη αποτελεί εκτός από πρόσφορη και δοτική φυγή και ένα τοπίο όπου ξεδιπλώνονται τα συναισθήματα,ένας προσωπικός παιάνας θλίψης,άγχους,αδιέξοδου,ή χαράς,ισορροπίας και εξερεύνησης,λογικό είναι να βλέπουμε μέσα σε έργα τέχνης κάθε φορά την στάση και θέση ζωής του καλλιτέχνη.
Ιδιαίτερα με ενδιέφεραν πάντα τα έργα καλλιτεχνών με ψυχικές \"παράλληλες\",είναι αποκαλυπτικές οι ποιότητες σε τέτοια έργα,είτε λόγου,είτε άλλης μορφής αποτύπωσης των εσώτερων διεργασιών.
Για τον ψυχίατρο αυτό δεν γνώριζα,ούτε γνωρίζω κάτι.Η τέχνη πάντως έχει να κάνει με τον ψυχικό μας κόσμο και είναι μία κατάλληλη βαλβίδα αποσυμπίεσης πολλές φορές.Μου διαφεύγει το όνομα ζωγράφου που αποτέλεσε γι αυτόν και αυτοίαση,όχι σκέτα καταγραφή των δικών του συγκρούσεων ανάμεσα στον ιδιαίτερό του κόσμο και στην \"αντικειμενική\"πραγματικό τητα."Δε με νοιάζει να έρθουν όλοι οι ξένοι στην Ελλάδα και οι Έλληνες να πάνε αλλού. Θεωρώ ότι πατρίδα μας είναι η γη. Από μικρό παιδί απέρριπτα τα σύνορα."
Σπύρος Μπιμπίλας
11-03-2010, 15:33 #5
- Join Date
- Apr 2009
- Location
- Fairy land
- Posts
- 1,041
το βαλα αυθορμητα!φικιωρης ειναι αυτος ο περιεργος και τι ειναι ο ιδιος που το γραφει αυτο?δεν καταλαβα δεν ξερω και ολα τα ονοματα!
11-03-2010, 15:38 #6
- Join Date
- Apr 2009
- Location
- Fairy land
- Posts
- 1,041
Μαλλον ,μεγαλη χαζομαρα ειπα για τον φικιωρη!
12-03-2010, 00:06 #7
- Join Date
- Jul 2007
- Posts
- 3,623
Originally posted by RainAndWind
Η ψυχική κατάσταση των δημιουργών σίγουρα επηρεάζει τη μορφή της διαλογικής προσέγγισης με το έργο τους πάντως.Εφόσον η τέχνη αποτελεί εκτός από πρόσφορη και δοτική φυγή και ένα τοπίο όπου ξεδιπλώνονται τα συναισθήματα,ένας προσωπικός παιάνας θλίψης,άγχους,αδιέξοδου,ή χαράς,ισορροπίας και εξερεύνησης,λογικό είναι να βλέπουμε μέσα σε έργα τέχνης κάθε φορά την στάση και θέση ζωής του καλλιτέχνη.
Ιδιαίτερα με ενδιέφεραν πάντα τα έργα καλλιτεχνών με ψυχικές \"παράλληλες\",είναι αποκαλυπτικές οι ποιότητες σε τέτοια έργα,είτε λόγου,είτε άλλης μορφής αποτύπωσης των εσώτερων διεργασιών.
Για τον ψυχίατρο αυτό δεν γνώριζα,ούτε γνωρίζω κάτι.Η τέχνη πάντως έχει να κάνει με τον ψυχικό μας κόσμο και είναι μία κατάλληλη βαλβίδα αποσυμπίεσης πολλές φορές.Μου διαφεύγει το όνομα ζωγράφου που αποτέλεσε γι αυτόν και αυτοίαση,όχι σκέτα καταγραφή των δικών του συγκρούσεων ανάμεσα στον ιδιαίτερό του κόσμο και στην \"αντικειμενική\"πραγματικό τητα.
Πιστεύω ότι χάνεται το νόημα της τέχνης λίγο όταν βλέπεις/ακούς/αισθάνεσαι ένα έργο μόνο και μόνο για να γνωρίσεις την ψυχική κατάσταση του καλλιτέχνη. Το θέμα είναι να βλέπεις/ακούς/αισθάνεσαι την τέχνη για να δεις τι αποτυπώνει ο εαυτός σου σε αυτή. Δεν θα ακούσω το requiem του mozart και θα πω \"πω άκου τι δραματικό είναι, ε αφού θα πέθαινε το άτομο λογικό είναι να είναι τόσο δραματικό!\" θα το ακούσω και απλά θα νιώσω τον εαυτό μου μέσα σε αυτό, θα μου ρθει μια ανάμνηση η ένα έντονο συναίσθημα και θα αφήσω το crescendo να με συνταράξει εκείνη την στιγμή που ανεβαίνει. O επιτυχημένος καλλιτέχνης είναι αυτός που κάνει ένα έργο που οι άλλοι θα δουν ένα κομμάτι του εαυτού τους σε αυτό (και φυσικά ανάλογα τι θέλει να δει ο καθένας) χωρίς να χρειάζονται περαιτέρω αναλύσεις για τον καλλιτέχνη. Αυτό που βρίσκω κακό σε θρεντς όπως το \"σκέψεις εν ώρα κρίσης\" είναι ότι όταν κάποιος γράφει ένα ποίημα οι άλλοι (-ες) πολλές φορές το αναλύουν με βάση το ψυχολογικό του πρόβλημα ξέρω γω και του λένε \"έλα θα περάσει, θα βρεις τον εαυτό σου\" και τέτοια. Σαν να ακούσω το requiem του mozart και να πω \"έλα ρε mozart γλυκούλη όλοι πεθαίνουμε ξεκόλλα ρε φίλε ζωή είναι θα περάσει έτσι και αλλιώς (!)\". Ο καλλιτέχνης θα μπορούσε να είναι ο σάκης ο υδραυλικός που βασικό του χομπι είναι το bowling ποσώς με ενδιαφέρει. Αν με συγκινεί το έργο του end of story.
Και φυικά θα συμφωνήσω μαζί σου ότι η δημιουργικότητα είναι σημαντική ψυχο-θεραπεία! Ο τρόπος του να συνδέσεις πράγματα μεταξύ τους με ένα εντελώς καινούργιο τρόπο ώστε να το βγάλεις στον έξω κόσμο και να εκφράσεις κάτι που δεν μεταφέρεται με λόγια είναι ένα από τα πιο δυνατά στοιχεία της ανθρώπινης συμπεριφοράς.
Xanax και Ναρκωτεστ!
20-07-2025, 20:57 in Stress, Αγχος, Φόβος, Γενικευμένη Αγχώδης Διαταραχή